مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم

5

مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم

مهارت های نرم به مهارت‌های غیرفنی گفته می‌شود که بر چگونگی کار شما تاثیر دارد و شامل نحوه تعامل شما با همکارانتان، چگونگی حل مسائل و روش مدیریت کارها می‌شود.

شاید تا چند سال پیش، بعد از فارغ‌التحصیل شدن از یک دانشگاه معتبر، می‌توانستید به پیدا کردن کار دلخواه‌تان امیدوار باشید؛ اما این‌روزها، مدرک دانشگاهی یا گذراندن دوره‌های متعدد تخصصی برای رسیدن به رویای شغلی‌تان کافی نیست. سافت اسکیل ها یا مهارت های نرم می‌توانند به عنوان وجه تمایز شما و دیگر افراد جویای کار باشند.

هیچ وقت در مصاحبه‌ها و صحبت‌های مدیران و کارشناسان استخدام از شما به صورت مستقیم درباره مهارت‌های نرم سوال نمی‌شود، به همین خاطر این شما هستید که باید این مهارت‌ها را نشان دهید و در این جلسات، آنها را برجسته کنید. در واقع یکی از رازهای موفقیت شما در مصاحبه‌های شغلی و استخدامی، نحوه استفاده شما از کلمات برای بیان این مهارت‌ها است. در این مقاله شما را با مهارت‌های نرمی که شانس استخدام‌تان را افزایش می‌دهند، آشنا خواهیم کرد.

تعریف مهارت‌ های نرم چیست؟

مهارت ‌های نرم به شیوه کار شما مربوط می‌شود. مهارت ‌های نرم یا (Soft Skills) شامل ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های ارتباطی موردنیاز برای موفقیت در کار است. مهارت ‌های نرم نحوه تعامل افراد را در روابطشان با دیگران مشخص می‌کند. این مهارت‌ها دربرگیرنده مهارت‌های بین‌فردی و ارتباطی، مهارت‌های شنیداری، مدیریت زمان و همدلی با دیگران است.
نام‌های دیگر مهارت های نرم عبارت‌اند از مهارت‌های شخصی، مهارت‌های بین‌فردی، مهارت‌های غیرفنی، مهارت‌های ضروری و مهارت‌های قابل‌انتقال.

مدیران استخدام در بین متقاضیان به‌دنبال افرادی می‌گردند که دارای مهارت‌ های نرم هستند، زیرا این‌گونه افراد در محیط‌های کاری موفق‌ترند. ممکن است فردی توانایی‌های فنی بسیار خوبی در حیطه شغلی خود داشته باشد، اما اگر مثلا نتواند زمان خود را به‌درستی مدیریت کند یا به‌خوبی با سایر اعضای تیم همکاری کند، در کار موفق نخواهد بود.

چرا مهارت‌های نرم مهم هستند؟

برخی کارفرمایان و مدیریت منابع انسانی در مورد این سافت اسکیل ها بسیار حساس هستند و در مصاحبه با روش‌های مختلفی در مورد مهارت‌های نرم می‌پرسند، زیرا قصد دارند تا کارجویی را استخدام کنند که توانایی سازگار شدن با هر شرایطی را داشته باشد. به نمایش گذاشتن مهارت های نرم باعث می‌شود که به خوبی هر آنچه در موقعیت‌های شغلی خود انجام دادید و در آنها موفق نیز بودید را، برجسته کنید. کارفرمایان از روش مصاحبه STAR (موقعیت، شرح وظیفه، اقدامات و نتیجه) برای ارزیابی رفتار شما استفاده می‌کنند و در این روش به این نتیجه می‌رسند که شما توانایی انجام کارهای مورد نظر آنها را دارید یا خیر.

در زیر توضیحی کوتاه درباره اجزای روش مصاحبه STAR را آورده‌ایم که خوب است آن را مرور کنید تا بتوانید به خوبی و به شکل موثر مهارت‌های نرم خود را در این روش مصاحبه بیان کنید:

موقعیت: به صورت واضح و آشکار در مورد موقعیت‌ و چالشی که در محل کار با آن روبه‌رو بودید بگویید و از بیان جزئیات در این باره دریغ نکنید.
شرح وظیفه: در مورد آنچه شما در آن موقعیت انجام دادید، توضیح دهید.
اقدامات: عملکرد و هر آنچه برای رفع این چالش انجام دادید را بیان کنید.
نتیجه: نتیجه اقدامات خود و راهی که باعث رفع مشکل شد را بیان کنید. از آمارهای قابل سنجش استفاده کنید تا نشان دهید که چگونه اقدامات شما به کارفرمای قبلی کمک کرده است.

با توجه به آنچه گفتیم، مشخص شد که این مهارت‌ها بخش مهمی از روند استخدام شما را به خود اختصاص داده‌اند و بدون آنها شانس شما در استخدام کم خواهد شد. اما مطمئنا سافت اسکیل‌هایی وجود دارد که شانس شما در استخدام را افزایش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا یک سر و گردن از باقی متقاضیان بالاتر باشید. این مهارت‌ها کدام هستند؟

کدام مهارت‌های نرم از طرف کارفرمایان بیش‌ترین تقاضا را دارند؟

معمولا کارفرمایان به‌طور مستقیم درباره مهارت ‌های نرم سوال نمی‌کنند، بلکه برای ارزیابی مهارت‌ های نرم در وجود شما موقعیتی را تشریح می‌کنند و از شما می‌پرسند که در چنین موقعیتی چه کاری انجام خواهید داد.
در نظرسنجی اخیری از 1000 مدیر استخدام خواسته‌ایم که مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین مدیران شرکت خود را لیست کنند.

5 ویژگی برتری که نام بردند، به ترتیب زیر است:

  • حل مسئله
  • مهارت‌های برقراری ارتباط موثر
  • مدیریت فردی
  • انگیزه
  • سازگاری/ انعطاف‌پذیری.

مهارت‌های نرم محبوب دیگر عبارت‌اند از:

  • روحیه‌ی کار گروهی
  • مدیریت زمان
  • اعتماد سازی
  • تطبیق‌پذیری
  • سازگاری شغلی
  • حل تعارض
  • رهبری
  • پژوهش
  • تفکر خلاق
  • تفکر انتقادی
  • اخلاق کاری
  • درست‌کاری

مهارت های نرم مهم همراه با مثال‌

مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌های ذاتی شخصیت و نیز توانایی‌هایی آموختنی هستند. در ادامه مهارت‌های نرم اصلی و چگونگی موثر بودن آن‌ها را هنگام جست‌وجوی کار آورده‌ایم.

ارتباطات

مهارت‌های ارتباطی موثر از طریق روند مصاحبه و به طور کلی در حرفه‌ی شما مفید خواهند بود. توانایی برقراری ارتباط شامل دانستن چگونگی صحبت با دیگران در موقعیت‌ها یا شرایط مختلف است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام کار با یک تیم در پروژه، به برقراری ارتباط نیاز داشته‌باشید تا عقیده‌ی خود را درمورد ایده یا فرایندی بگویید که فکر می‌کنید بی‌ اثر است.

یافتن راهی برای مخالفت مدبرانه و ماهرانه با دیگران در کار که به تضاد و تعارض منجر نشود، مهارت مهمی است که کارفرمایان برای آن ارزش قائل‌اند.

مهارت‌های ارتباطی مرتبط:

  • گوش دادن فعال
  • حل تعارض
  • مهارت مذاکره
  • مهارت سخنرانی در جمع
  • مهارت نوشتن
  • ارتباط غیر کلامی
  • همدلی
  • اعتماد به نفس

حل مسئله

کارفرمایان برای افرادی که می‌توانند به‌سرعت و به طور موثر مسائل را حل کنند، ارزش بسیاری قائل‌اند. ممکن است نیل به این هدف نیازمند به‌کارگیری دانش تخصصی برای حل سریع یک مسئله یا اختصاص وقت خود برای تحقیق و مشورت با همکاران به منظور یافتن راه‌حلی توسعه‌پذیر و طولانی‌مدت باشد.

مهارت های مربوط به حل مسئله:

  • خلاقیت
  • پژوهش
  • مدیریت ریسک
  • کار گروهی
  • تفکر انتقادی
  • تحلیل و بررسی
  • تصمیم گیری
  • تدبیر
  • عیب‌یابی

خلاقیت

خلاقیت توانایی گسترده‌ای است که شامل چندین مهارت مختلف (سایر مهارت های نرم و همچنین مهارت‌های فنی) است. کارکنان خلاق می‌توانند روش‌های جدیدی را برای انجام وظایف، بهبود فرایندها یا حتی کشف راه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای کسب‌و‌کار مربوط پیدا کنند. از خلاقیت می‌توان در هر نقشی و هر سطحی استفاده کرد.

مهارت‌های مربوط به خلاقیت:

  • کنجکاوی
  • یادگیری از دیگران
  • ذهنیت باز
  • پذیرفتن ریسک‌های حساب‌شده
  • نوآوری
  • آزمایش‌گری

تطبیق‌پذیری

تا چه اندازه به‌راحتی با تغییرات سازگار می‌شوید؟ اگر در یک زمینه یا استارت‌آپ مبتنی بر فناوری فعالیت می‌کنید، سازگاری به طور ویژه‌تری مهم است. تغییر در فرایندها، ابزارها یا مشتریانی که با آن‌ها کار می‌کنید، می‌تواند به‌سرعت اتفاق بیفتد. کارکنانی که توانایی سازگاری با شرایط جدید و روش‌های نوین را دارند، در بسیاری از مشاغل و صنایع باارزش هستند.

مهارت‌های تطبیق‌پذیری مرتبط:

  • ثبات
  • سازمان‌مندی
  • خوش‌بینی
  • انعطاف‌پذیری
  • اشتیاق
  • مشارکت
  • صبر
  • داشتن ذهنیت رشد

اخلاق کاری

اخلاق کاری توانایی انجام به‌موقع و با کیفیت مطلوب وظایف و امور است. اخلاق کاری قوی به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ی مثبتی را با کارفرما و همکارانتان برقرار کنید، حتی زمانی که هنوز در شغلتان تازه‌کار، و در حال توسعه‌ی مهارت‌های فنی خود هستید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند با شخصی که اخلاق کاری قوی دارد و برای یادگیری مشتاق است، کار کنند تا کارمندی ماهر اما بی‌ انگیزه.

مهارت‌های مربوط به اخلاق کاری:

  • توجه به جزئیات
  • درست‌کاری
  • استمرار
  • مدیریت زمان
  • سازماندهی
  • قابل‌اعتماد بودن
  • انگیزه
  • پشتکار
  • نتیجه‌گرایی

چگونه می‌توان مهارت ‌های نرم را ارتقا داد؟

برخلاف مهارت‌های سخت که آموختنی هستند، مهارت‌ های نرم بیشتر درونی‌اند و یادگیری آنها بسیار دشوار است؛ علاوه بر آن، ارزیابی و اندازه‌گیری آنها نیز دشوارتر است. در ادامه چند راه‌کار برای تقویت مهارت های نرم بیان می‌کنیم:

مهارتی را که می‌خواهید کسب کنید، برگزینید و آن را به طور مداوم تمرین کنید

شما می‌توانید هر مهارت نرمی را با تمرین کردن بهبود بخشید. بیش‌تر مهارت‌های نرم موضوعی روتین هستند. به عنوان مثال، شما می‌توانید با بهبود وقت‌شناسی خود در محل کار و در خانه (به‌موقع حاضر شدن در محل کار یا مراسم‌ها) و شروع و اتمام زودتر از موعد پروژه‌ها در محل کار، قابلیت مورد اطمینان بودن خود را بهبود ببخشید.

مهارت های نرم مثبتی را که در دیگران تشخیص می‌دهید، ببینید و تقلید کنید

به احتمال زیاد، در اطرافیانتان افرادی حرفه‌ای هستند که در مهارت های نرم مختلفی قوی هستند. می‌توانید با مشاهده‌ی روش‌ کار دیگران و قرار دادن آن در برنامه‌ی روزانه‌ی خود، مهارت‌های نرم یک‌پارچه‌ای را در خود به وجود آورید.

برای مثال، ممکن است دریابید افرادی که مهارت‌های ارتباطی موثر دارند، حین جلسات از صحبت‌های دیگران یادداشت برداری می‌کنند. اغلب اوقات، این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار خود را سازمان‌دهی کنند؛ بنابراین، آماده هستند تا سوالات مهمی را مطرح کنند و به آن‌ها پاسخ دهند؛ علاوه بر این، این کار می‌تواند تمرینی برای گوش دادن فعال باشد که استفاده از آن به عنوان بخشی از کارتان موثر است.

اهداف مهمی را برای بهبود مهارت های نرم تعیین کنید

با مطالعه‌ی دقیق و بررسی عملکرد خود در محل کار یا درخواست انتقاد سازنده از دوستان و همکاران معتمدتان، اهداف قابل‌اندازه‌گیری و‌مشخصی را تعیین کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا زمینه‌های اصلی قابل‌بهبود برای تعیین اهداف و هم‌چنین حوزه‌هایی را که باید در رزومه و مصاحبه‌ها برجسته کنید، مشخص کنید. شما می‌توانید بر اساس مهارت‌هایی که برای به دست آوردن یک شغل یا پیشرفت در آن نیاز دارید، کار بر مهارت های نرم را در اولویت قرار دهید.

منابعی را برای کمک به یادگیری خود پیدا کنید

منابع مختلفی مانند کتاب، پادکست یا کلاس آنلاین وجود دارند که می‌توانند در بهبود مهارت‌های خاص به شما کمک کنند. در حالی که برخی از آن‌ها به پرداخت هزینه نیاز دارند، بسیاری از آن‌ها همواره رایگان و در دسترس هستند. ممکن است لازم باشد چند منبع مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام‌یک برای سبک یادگیری شما بهتر است.

بسیاری از کارفرمایان برای مهارت های نرم قوی، بیش از مهارت‌های فنی ارزش قائل‌اند؛ زیرا اغلب این مهارت‌ها ویژگی‌های شخصیتی‌ای هستند که در طول زندگی شکل گرفته‌اند و آموزش آن‌ها دشوار است.

به عنوان مثال، ممکن است دریابید که یک کارفرما به دنبال فردی ماهر در زمینه‌ی حل اختلاف است. اگرچه شما به طور طبیعی در برقراری ارتباط موثر مهارت دارید، تمرین از طریق حل تعارضات می‌تواند کمک چشم‌گیری کند. هنگام جست‌وجو در آگهی‌های شغلی، توجه داشته‌باشید که چه مهارت‌های نرمی به طور مداوم نشان داده‌ می‌شوند تا بدانید که به توسعه‌ی کدام مهارت‌های خود نیاز دارید.

مهارت ‌های نرم خود را نشان دهید

وقتی برای شغل جدیدی درخواست می‌دهید، مهارت ‌های نرم خود را نیز مانند سایر تخصص‌هایتان نشان دهید. ابتدا از این مهارت‌ها، که با شغل موردنظرتان مرتبط است، یک لیست بنویسید و آن را با لیست ملزومات شغل مورد درخواستتان مقایسه کنید. می‌توانید این مهارت‌ های نرم را در بخش مهارت‌ها در رزومه خود اضافه کنید و اگر می‌توانید، مدرک و مثالی را در رابطه با آن بیان کنید.

در نهایت، می‌توانید این مهارت‌ها را در مصاحبه شغلی نیز نام ببرید و حتی می‌توانید با رفتار دوستانه و صمیمی خود بر داشتن این مهارت‌ها مهر تایید بزنید. اگر در طول مصاحبه با دقت به صحبت‌های مصاحبه‌کننده گوش کنید، بر داشتن مهارت‌های شنیداری صحه گذاشته‌اید.

برای شناخت خصوصیات شخصیت خود در تست نئو شرکت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران