مقالات روانشناسی

تعداد سوالات و ساختار تست MMPI

1

تعداد سوالات و ساختار تست MMPI

آزمون MMPI معمولاً برای استخدام در نقش‌های پرخطر، مانند خلبانان خطوط هوایی تجاری و افسران پلیس، استفاده می‌شود که سلامت روان نقش مهمی در تصمیم‌گیری و انجام کار ایمن و کارآمد دارد. جنبه‌های شخصیتی کاندید را بررسی می‌کند تا ثبات ذهنی آن‌ها را بررسی کند، همچنین در پرونده‌های حقوقی مانند بحث حضانت کودک و فرزند، یا در برخی استخدامی‌ها از تست‌های MMPI استفاده می‌شود. اینکه آیا برای شغل مناسب هستند یا خیر و چگونه می‌توان انتظار داشت که در آن شغل در طول زمان و تحت استرس عمل کند. این آزمون انجام می شود و نتایج توسط یک روانشناس یا روانپزشک واجد شرایط که آموزش استفاده از MMPI را دیده است، تفسیر می شود. بدون این راهنمایی حرفه ای قابل استفاده نیست. برخلاف سایر آزمون‌های مربوط به استخدام، MMPI فرمت قبولی/شکست ندارد. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و بنابراین بعید است که یک داوطلب بتواند در آزمون تقلب کند

تست مینه سوتا (MMPI) چیست؟

MMPI برای اولین بار در اواخر دهه 1930 توسط روانشناس استارک آر هاتاوی و عصب شناس جی سی مک کینلی در دانشگاه مینه سوتا به عنوان ابزاری بالینی برای ارزیابی سلامت روان، به ویژه برای تشخیص اختلالات روانی توسعه یافت. MMPI متعاقباً در دهه‌های 1980 و 2000 به قالب فعلی خود بازنگری شد و در حال حاضر به طور منظم ترین ابزار ارزیابی بالینی سلامت روان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمون MMPI از ده مقیاس بالینی برای ارزیابی شخصیت و رفتارهای داوطلب استفاده می کند. این آزمون شامل 338 تا 567 سوال است که بسته به نسخه مورد استفاده، می تواند به صورت فردی یا گروهی اجرا شود و ممکن است در قالب کامپیوتری یا کاغذی گرفته شود. مدت زمان آزمون بین 35 تا 90 دقیقه متغیر است، باز هم بسته به اینکه از کدام نسخه استفاده شود. استفاده اولیه از MMPI در یک محیط بالینی برای ارزیابی سلامت روان است، اما در اختلافات حقوقی مربوط به حضانت و به عنوان بخشی از فرآیند غربالگری استخدام نیز مفید است.

تعداد سوالات تست مینه سوتا (MMPI)

تست MMPI در سه نسخه مختلف موجود است. دو مورد از اینها برای بزرگسالان است، در حالی که سومی برای استفاده نوجوانان طراحی شده است. این سه نوع عبارتند از:

MMPI-2: این نوع دارای 567 سوال درست/نادرست است و بین 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. به عنوان بخشی از فرآیند غربالگری استخدام، این نسخه از آزمون MMPI است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در یک محیط بالینی مرتبط است. شرکت در آزمون MMPI-2


MMPI-2-RF: این نوع دارای 338 سوال درست/غلط است و بین 35 تا 50 دقیقه برای تکمیل آن زمان نیاز است. MMPI-2-RF یک نسخه به روز شده از MMPI-2 است که برای اولین بار در سال 2008 در دسترس قرار گرفت. همانند MMPI-2، این آزمایش را می توان در یک محیط بالینی یا استخدام استفاده کرد. اطلاعات بیشتر MMPI-2-RF

MMPI-A: این نوع برای نوجوانان، به ویژه در سنین 14 تا 18 سال ساخته شده است و هم در یک محیط بالینی و هم در اختلافات حقوقی مربوط به حضانت استفاده می شود. بعید است که از شما خواسته شود که این نسخه از آزمون MMPI را به عنوان بخشی از فرآیند غربالگری استخدام شرکت کنید. اطلاعات بیشتر MMPI-A

نحوه استفاده تست MMPI چگونه است؟

MMPI دارای حق نشر و نسخه‌برداری توسط دانشگاه مینه‌سوتا است، به این معنی که برای اجرا و استفاده از این تست شخصیت باید هزینه پرداخت کرد. 

MMPI باید توسط یک متخصص، ترجیحاً یک روان‌شناس بالینی یا روانپزشک که آموزش خاصی در مورد تست MMPI دیده است، اجرا، امتیازدهی و تفسیر شود.

MMPI را می‌توان به‌صورت جداگانه یا گروهی انجام داد و نسخه‌های رایانه‌ای آن هم در دسترس است. MMPI-2 و MMPI-2-RF برای افراد 18 سال به بالا طراحی شده‌اند. MMPI-A و MMPI-A-RF هم ویژه نوجوانان 14 تا 18 سال هستند.

این آزمون را می‌توان به‌صورت دستی یا با کمک کامپیوتر امتیاز داد، اما نتایج باید همیشه توسط یک روان‌شناس یا روانپزشک واجد شرایط که آموزش مفصلی در زمینه تفسیر MMPI داشته است، تفسیر شود.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران