شخصیت نوع C فردی بسیار جزئی گرا است که دوست دارد درگیر مواردی شود که کنترل شده و با ثبات هستند. آنها به دقت ، منطق و علاقه مند هستند.
افرادی که به نظر نمی رسد احساسات خود را کنترل کنند ، آنها را آزار می دهند زیرا شخصیت های نوع C معتقدند که احساسی بودن ، عینیت/واقعیت را دشوار یا شاید غیرممکن می کند. آنها همچنین از بودن در کنار افرادی که پر از هیاهو هستند ، بدشان می آید ، زیرا آنها خواهان حقایق ، دقت و منطق هستند.
احساسات دیگران ممکن است برای آنها در اولویت نباشد ، زیرا آنها تمایل دارند برای رسیدن به حقایق تلاش کنند و اجازه دهند که بختشان ، یارشان باشد.
با موقعیتی در سمت چپ پایین نقشه DIS، تحلیلگران زندگی را جدی می گیرند. آنها فعالیت های انفرادی را ترجیح می دهند، از حریم خصوصی خود محافظت می کنند و بیشتر از محرک های بیرونی درگیر افکار مستقل و عمیق خود هستند.
1_ فعالیت های انجام شده را با بقیه اعضای تیم به اشتراک بگذارید، حتی اگر در حد یک پیام کوتاه باشد.
2_درک کنید که در نقاط قوت تفاوت های ذاتی وجود دارد. یکی از این تفاوت ها نحوه سازماندهی شماست، بنابراین سناریوها و انتخاب های زیادی در خصوص سازماندهی وجود دارد که بهترین آنها آن است که با مسئولیتهای سازمانی مطابقت دارد.
3_در خصوص نقاط قوت منحصر به فرد دیگران ذهن باز داشته باشید، حتی اگر از نقاط قوت خود به طور گیج کننده ای متفاوت باشند. افراد غالباً با قابلیت های خود تیپ های شخصیتی C را شگفت زده می کنند.
4_ با کسانی که رویکرد ساده و مستقیم تری در حل مسئله دارند کار کنید.
برقراری ارتباط با تیپ شخصیتی C
جدی و منظم رفتار کنید و سوالات عینی بپرسید تا تفکرات آنها را کاملا درک کنید.
ملاقات با تیپ شخصیتی C
جلسات باید حداقل، با برنامه ریزی رسمی و با دستور کار باشند.
ارسال ایمیل به تیپ شخصیتی C
ایمیل ها باید واضح، دقیق و واقعی باشند. برای ارائه اسناد یا پیوست ها در جهت تائید گفته های خود آماده باشید.
بازخورد دادن به تیپ شخصیتی C
بازخورد باید مشخص، دقیق و همراه با استدلال منطقی باشد.
حل تعارض با تیپ شخصیتیC
تعارضات باید به طور عینی مورد بررسی قرار گیرد تا به طور موثر به مسائل اساسی رسیدگی شود.
همونطور که از صفتهای این گروه احتمالا متوجه شدین، مشاغلی که نیاز به تمرکز، دقت، برنامهریزی، تحلیل، تفکر سیستم محوری و فرآیند محوری داره، و خیلی نیاز به توی جمع بودن یا خلاقیت داشتن نیست، برای Cها مناسبه، مثلا حسابداری، برنامهنویسی، استراتژینویسی، نویسندگی، اغلب مشاغل مهندسی و… میتونه برای یه C خوب باشه
دقیقا برعکس موارد بالا، مشاغلی که نیاز به تاثیرگذاری و ارتباط توی جمع، سخنرانی و فن بیان، انرژی و احساسات قوی، خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب داره برای Cها خیلی مناسب نیست، مثل فروشندگی، بازاریابی، سخنرانی، روابط عمومی یا … (البته که خیلی از موارد به طور اکتسابی و با تمرین قابل انجام هست و منظور من این هست که این مسیر برای Cها دشوارتره نه اینکه کلا نشدنی هست
شخصیت های نوع C تمایل دارند که کاملاً کنترل کننده باشند ، هم خودشان و هم دیگران را. آنها چیزهایی از کنترل خارج شوند را دوست ندارند، زیرا آنها واقعاً نمی خواهند احساسات زیادی از خود نشان دهند.
آنها بسیار نتیجه محور هستند و برای ادامه کار به پروتکل انجام کار ، ایمان دارند. آنها متفکرانی دقیق ، مدبر و مهمتر از همه ، عالی هستند که قبل از موضع گیری به تمام جنبه های یک موضوع نگاه می کنند.
آنها دوست دارند شغلشان به وضوح مشخص شود و می خواهند بدانند دقیقاً چه انتظاری از آنها می رود. با دانستن این حقایق ، آنها قادر خواهند بود وظایف خود را در اولویت قرار دهند و تا پایان کار را ببینند.
وقتی در نقش های تصمیم گیری هستند ، آنها محتاط و منطقی هستند و قبل از تصمیم گیری به بسیاری از جزئیات و حقایق نیاز دارند. افرادی که سعی می کنند چیزی را به آنها بفروشند با تلاش برای درگیر کردن عاطفی آنها ، معمولاً شکست می خورند. شخصیت نوع C چنین تلاشی را بیهود تلقی می کند و شخص مقابل چه به تلاش برای مخفی کردن واقعیت هایی متهم میکند.
در نقش های عمومی تر ، شخصیت C برای اصالت ، زیرکی و منحصر به فرد بودن در همه چیز تلاش خواهد کرد.
به دلیل جزئی نگر بودن ، آنها کاملاً آماده دفاع از تصمیمات خود در برابر هرگونه اعتراض احتمالی هستند.
به عنوان مثال بسیاری از حسابداران و وکلا شخصیت های نوع C هستند. آنها برای هر شغلی که نیاز به تفکر خلاقانه مبتنی بر صبر ، حقایق و دقت داشته باشد عالی هستند
1_تمایل به تنهایی
برعکس تیپ شخصیتی I که بسیار اجتماعی هستند، Cها تمایل چندانی به حضور در جمع ندارند و دوست دارند تنها باشند یا در یک جمع خصوصی با تعداد افراد کم حضور داشته باشند.
2_صبور
مدل رفتاری C هم مثل مدل رفتاری S صبور هستند. اما تفاوتشان در این است که تیپ شخصیتی c در دیسک در کارشان صبور و دقیق هستند اما Sها در روابطشان با انسان ها.
3_ایده ال گرا
تیپ شخصیتی C ایده ال گرا هستند و 99% هم از نظر آن ها قابل قبول نیست. برعکس مدل رفتاری I که 60 درصد هم برایشان مطلوب بود. مثل بعضی از همکلاسی هایمان در دوران مدرسه که تا آخر جلسه امتحان می نشستند و در آخر از نمره 19.5 هم راضی نبودند. Cها اجازه یک اشتباه را هم به خودشان نمی دهند و همیشه نگران هستند که کار را درست و 100% انجام بدهند.
4_محتاط
Cها در تصمیم گیری محتاطند و بی گدار به آب نمی زنند. معمولا نیمه خالی لیوان را می بینند و با مقداری بدبینی به اطلاعاتی که به آن ها می دهید نگاه می کنند.
5_قانون مند
افراد با مدل رفتاری C قوانین خاصی برای خود دارند. معمولا یک سری عادات منظم روزانه دارند. به قوانین اجتماع هم اهمیت می دهد و به آن ها احترام می گذارند. اگر کسی هم به قوانین احترام نگذارد یا به موقع کارش را انجام ندهد، اذیت می شوند.
تحلیلگران می توانند به همکاران برونگرا و فرز خود کمک کنند تا زمانی را به فکرکردن در خصوص تصمیمات مهم اختصاص دهند و عجولانه عمل نکنند. هنگام کار با افراد دیگر با تیپ شخصیتی C، مهم است که روش های جدیدی را برای رسیدگی به مشکلاتی که احساس می کنند قابل حل نیست، در نظر بگیرند.
تیپ های شخصیتی C با کسانی به خوبی کار می کنند که..
تیپ های شخصیتی C ممکن است در موارد زیر در روابط حرفه ای خود موانعی داشته باشند ...
تحلیلگران شرکایی عمل گرا و دارای چهارچوب خصوصی هستند. هنگامی که با یک تیپ شخصیتی وظیفه شناس دیگر در رابطه باشند، مهم است که عقاید خود را بیان کنند تا از بسیاری از تعارضات آتی جلوگیری شود.
در یک رابطه عاشقانه، تیپ های شخصیتیC نقاط قوتی دارند مانند ...
در روابط عاشقانه، تیپ های تیپ شخصیتی C ممکن است در موارد زیر مشکل داشته باشند ...
مروری بر زبان بدن Cها
تیپ شخصیتی C، توی مکالمههای خودش خیلی کم از زبان بدن استفاده میکنه و زبان بدن بسته و خشکی دارن. در مواردی که c فرد خیلی بالا باشه، انگار شما با یه ربات در حال حرف زدن هستی نه یک انسان! به بیان دیگه، شما توی زبان بدنشون هم مثل کلامشون، میتونید رسمی و سرد بودن رو حس کنید
مشتری C رفتار مودبانه، رسمی، خشک و جدی دارد و تمایلی به خنده و احوالپرسی ندارد. تصمیم گیری خرید این افراد کند است و زیاد بررسی می کنند و سوال می پرسند. انتظار این را داشته باشید که کمی مشکوک و مردد به نظر برسند. مشتری C نسبت به قیمت حساس بوده و سعی دارد بهترین گزینه را با کمترین هزینه بخرد.
او با احساسات خرید نمی کند و به کیفیت و قابل اطمینان بودن محصول اهمیت زیادی می دهد. مشتری C قبل از اقدام به خرید نیاز به چندین بار تماس و مراجعه دارد تا از همه چیز مطمئن شود.
مدل رفتاری C دقیق، منطقی و تحلیلی است. آن ها به فرآیند، ساختار و قوانین زیادی احتیاج دارند. C ها به جای تاثیر گرفتن از احساسات، با استفاده از منطق تصمیم می گیرند. توانایی آن ها در تفکر عمیق درباره مسائل، آن ها را برای حل مسائل توانمند می کند. آنها روی وظایف متمرکز هستند و اطمینان حاصل می کنند که کارها به درستی انجام می شوند.
1_آلبرت انیشتین
بزرگترین فیزیکدان نظری متولد آلمان
2_بیل گیتس
کارافرین موفق و بنیان گذار شرکت مایکروسافت
تیپ های شخصیتی C معمولاً هنگام برقراری ارتباط با دیگران رسمی، منطقی و توصیفی هستند. آنها باید افکار واضح و عینی را با یکدیگر در میان بگذارند. آنها از منتقل کردن اطلاعات کم اهمیت از طریق قالب های نوشتاری مانند ایمیل لذت می برند.
شخصیت C DISC دیدگاهی را برای گروه ها به ارمغان می آورد و تمایل دارد که "لنگر واقعیت" در تفکر تیم باشد. هنگامی که چیزی پیشنهاد می شود، C به تمام جزئیات نحوه کار و فرآیند آن فکر می کند. آنها برآوردهای واقع بینانه انجام می دهند و هر مشکلی را که در مورد طرح یا سیستم موجود می بینند بیان می کنند. C وظیفه شناس و یکنواخت است. آنها وظایفی را که به آنها متعهد شده اند انجام خواهند داد و بسیار دقیق خواهند بود. آنها به انجام دقیق کار خود افتخار می کنند و تحلیلگران، محققین یا آزمایش کنندگان اطلاعات عالی هستند.
تیپ شخصیتی C DISC Styles محیطی را ترجیح میدهد که صلحآمیز و سازمانیافته بدون درگیری یا مشاجره باشد. آنها نیازی به اجتماعی بودن در محل کار ندارند و به تنهایی خوب کار می کنند. آنها در محیطی رشد می کنند که می توانند وظایف و پروژه ها را تا تکمیل دنبال کنند. سبک های C به ویژه در کارکردهای تخصصی یا فنی به دلیل توجه به جزئیات برتر هستند. Cوقتی رویهها و روالهایی وجود دارد، بیشتر احساس امنیت میکند، و به آنها دستورالعملها و اطمینان داده میشود که آنچه از آنها انتظار میرود را انجام میدهند.