اخبار روانشناسی و روانپزشکی، شخصیت شناسی

تاثیر استرس روی مغز پسران و دختران متفاوت است



دخترانی که دچار آسیب روانی می شوند، اندازه و حجم بخشی از مغز آنها موسوم به اینسولا کوچک می شود، اما در پسران این بخش بزرگتر از معمول می شود. همین تفاوت نشان می دهد که چرا دختران بیشتر از پسران دچار اختلال استرس پس از تروما PTSDمی شوند.
اینسولا ناحیه ای پیچیده در عمق مغز است که ارتباط های بسیار زیادی دارد و فرآیندهای همدلی و احساس را در مغز پردازش می کند. محققان دریافتند پسران و دختران پس از حوادث بسیار ناراحت کننده یا ترسناک علائم کاملا متفاوتی را نشان می دهند و در نتیجه باید به طور متفاوت نیز درمان شوند.

تیم تحقیق دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: دخترانی که دچار اختلالات استرس پس از حادثه می شوند، احتمالا سریعتر از معمول با فرایند پیری بخشی از اینسولا مواجه می شوند. محققان در این مطالعه مغز 59 کودک 9 الی 17 سال را اسکن کردند. گروهی از این کودکان شامل 14 دختر و 16 پسر، استرس شدید یا تروما تجربه کرده بودند اما دومین گروه متشکل از 15 دختر و 14 پسر چنین تجربه ای نداشتند.
محققان دریافتند در گروه اول، اندازه و حجم ناحیه ای از اینسولا در مغز پسران و دختران آسیب دیده تغییر کرده بود در حالی که این تغییر در دومین گروه گزارش نشد. این امر نشان می دهد که اینسولا در شرایط استرس حاد و طولانی مدت تغییر می کند و نقش مهمی در پیشرفت اختلال استرس پس از تروما دارد.
براساس این پژوهش، همچنین استرس های شدید می تواند به بلوغ زودرس در دختران کمک کند. این مطالعه در مجله افسردگی و اضطراب منتشر شد.


نظرات کاربران