اخبار روانشناسی و روانپزشکی، شخصیت شناسی

تاثیر روان درمانی بر ترک اعتیاد



ایرج کریمی درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: برخی اختلالات روانی منجر به گرایش افراد به سمت اعتیاد می‌شود که می‌توان به بیماری‌های اضطرابی و اختلال شخصیتی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه عوامل گوناگونی سبب گرایش افراد به مواد مخدر می شود، تصریح کرد: یکی دیگر از اختلالات خلقی که سبب گرایش افراد به سمت اعتیاد می‌شود، ابتلای آنها به افسردگی است که فرد به دنبال جبران اضطراب ناشی از بیماری‌های روحی خود، به مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند.

این درمانگر اعتیاد درباره اهمیت روش‌های روان درمانی برای ترک اعتیاد گفت: در طول درمان اعتیاد، به کارگیری روش‌های روان شناسی و غیر دارویی به منظور برطرف کردن اختلالات روانی افراد بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی عنوان داشت: از جمله این روش‌های روان شناسی و غیر دارویی، می‌توان به مشاوره خانوادگی، افزایش اعتماد به نفس فرد معتاد به منظور پی بردن به توانایی‌ها و جلوگیری از مصرف مجدد در طی درمان، جایگزینی رفتارهای مناسب(تفریحات سالم) به جای رفتارهای نامناسب(مصرف مواد) و گرایش به معنویات، اشاره کرد.

کریمی با اشاره اهمیت نقش خانواده در طی مراحل درمان، عنوان داشت: در مراحل درمانی، جلسات مشاوره‌ای با عنوان «خانواده درمانی» برگزار می‌شود که در آن بر اهمیت نقش خانواده‌ها در کنترل اشتیاق فرد معتاد به مواد مخدر تاکید می‌شود.

وی افزود: روش‌های روان درمانی افراد معتاد با توجه به نوع مواد مصرفی آنها تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال روان درمانی فرد معتاد به مواد مرفینی با فرد معتاد به مواد محرک‌زا، مانند شیشه، متفاوت است.


نظرات کاربران