با وجود اینکه در سالهای اولیه ارائه مفهوم خلاقیت، اختلاف نظرهای بسیاری در رابطه با تعریف آن وجود داشت اما هم اکنون پژوهشگران بر روی یک تعریف نسبتاً ساده اما جامع به توافق رسیدهاند. بر این اساس خلاقیت به معنی خلق ایدهها یا راهحلهای جدید و مفید است. خلاقیت را میتوان به سه جزء یا مولفه تقسیم کرد که عبارتند از: دانش تخصصی، مهارتهای تفکر ابتکاری و انگیزش. از جمله ابزارهایی که برای سنجش خلاقیت ساخته شده است آزمون سنجش خلاقیت است.
با وجود اینکه در سالهای اولیه ارائه مفهوم خلاقیت، اختلاف نظرهای بسیاری در رابطه با تعریف آن وجود داشت اما هم اکنون پژوهشگران بر روی یک تعریف نسبتاً ساده اما جامع به توافق رسیدهاند. بر این اساس خلاقیت به معنی خلق ایدهها یا راهحلهای جدید و مفید است. خلاقیت را میتوان به سه جزء یا مولفه تقسیم کرد که عبارتند از: دانش تخصصی، مهارتهای تفکر ابتکاری و انگیزش. از جمله ابزارهایی که برای سنجش خلاقیت ساخته شده است آزمون سنجش خلاقیت است.
پرسشنامه سنجش خلاقیت که به آزمون سنجش خلاقیت عابدی (CT) مشهور است بر اساس نظریه تورنس درباره خلاقیت و در سال 1363 به وسیله عابدی در تهران ساخته شده است.
این پرسشنامه چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در نهایت فرم 60 سوالی آن در دانشگاه کالیفرنیا به وسیله عابدی تدوین گردید. این آزمون 60 سوال سه گزینه ای دارد که از چهار خرده آزمون سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری تشــکیل شـده اسـت. گزینـه ها نشان دهنده میزان خلاقیت پایین، متوسط و بالا می باشــند کـه نمـره یک برای خلاقیت پایین، نمره دو برای خلاقیت متوسط و نمره ســه برای خلاقیت بالا در نظر گرفته شده است.