مطالعات میان فرهنگی- بررسی ابعاد فرهنگی هافستد
الف) اطلاعات زمینه ای
1- جنسیت؟ زن☼ مرد☼ 
 2- وضعیت تاهل؟ مجرد☼ متاهل ☼ جدا شده ☼ 
 3- سن؟ 
 4- ملیت؟ ☼ 
 5- میزان تحصیلات؟ 
 زیر سیکل ☼ سیکل☼ دیپلم☼ فوق دیپلم☼ لیسانس ☼ فوق لیسانس ☼ دکترا و بالاتر ☼ 
 6- رشتهی تحصیلی ؟ 
 7- نام سازمان؟ 
 8- پست سازمانی؟ 
 9- نوع سازمان؟ خصوصی☼ نیمه خصوصی ☼ دولتی☼ 
 10- نوع استخدام شما چیست؟ آزمایشی☼ قراردادی ☼ رسمی☼ 
 11- تعداد کارمندان سازمان شما؟ 
 12- سابقهی خدمت شما در سازمان چند سال است؟ 
 کمتر از 1 سال ☼ 1 تا 3 سال ☼ 3 تا 7 سال ☼ 7 تا 15 سال☼ 15 سال یا بیشتر☼ 
 13- آیا سابقهی اقامت در خارج از کشور دارید؟ (در صورت جواب مثبت تعداد سال و در صورت جواب منفی، صفر وارد کنید) 
 در صورت مثبت بودن جواب، کجا؟ 
 14- آیا سابقهی تحصیل در خارج از کشور دارید؟ (در صورت جواب مثبت تعداد سال و در صورت جواب منفی، صفر وارد کنید) 
 در صورت مثبت بودن جواب، کجا؟ 
 15- آیا سابقهی اشتغال در خارج از کشور دارید؟ (در صورت جواب مثبت تعداد سال و در صورت جواب منفی، صفر وارد کنید) 
 در صورت مثبت بودن جواب، کجا؟ 
 16- آیا سازمان شما با شرکت های خارجی در ارتباط است؟ بله ☼ خیر☼
ب) سوالات این بخش راجع به انتظارات شما از شغلتان است 
 17- چقدر دوست دارید، کارتان تا حدی مشکل و پیچیده باشد، یعنی، پس از انجام آن بگویید "بالاخره از عهدهاش برآمدم"؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 18- چقدر برایتان مهم است، در جایی زندگی کنید که برای شما و خانوادهتان خوشایند باشد؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼
 19- چقدر برایتان اهمیت دارد، فرصتی جهت کسب درآمد بالا بدست آورید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 20- چقدر برایتان مهم است، با افرادی که به خوبی با دیگران همکاری میکنند، کارکنید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 21- دوست دارید فرصتهای آموزشی برای بهبود مهارتهای فعلی و یا کسب مهارتهای جدید داشته باشید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 22- چقدر برایتان اهمیت دارد که شغلتان دارای مزایای جانبی خوبی باشد؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 23- چقدر اهمیت دارد که پس از انجامکاری، به نحو شایستهای از شما قدردانی شود؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 24- چقدر اهمیت دارد که شرایط فیزیکی محیط کارتان (تهویه، نور، فضای مناسب و ...) در حد مطلوبی باشد؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 25- چقدر برایتان مهم است که در انتخاب نحوه انجام شغل خود، آزادی عمل داشته باشید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 26- چقدر برایتان مهم است امنیت شغلیِ کافی داشته باشید، یعنی بتوانید تا هر زمان که بخواهید در سازمان مشغول به کار باشید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 27- چقدر دوست دارید که فرصت ارتقاء شغلی به سطوح بالاتر را دارا باشید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 28- تا چه حد دوست دارید رابطه کاریِ خوبی با مدیرتان داشته باشید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 29- آیا میخواهید از تمام مهارتها و تواناییهایتان در ارتباط با انجام شغل خود، استفاده کنید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 30- چقدر برای شما اهمیت دارد که شغلتان فرصت کافی برای رسیدگی به زندگی شخصی و خانوادگیتان باقی بگذارد؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼
 
 ج) سوالات قبل راجع به انتظارات شما از شغلتان بود. حال با توجه به شغل فعلیتان، چقدر به خواستههای خود رسیدهاید؟ 
 31- تا چه اندازه کارتان سختی و پیچیدگی دارد، به طوریکه پس از انجام آن بگویید "بالاخره از عهدهاش برآمدم"؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 32- چقدر از محل زندگی خود، راضی☼ هستید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 33- چقدر فرصت کسب درآمد بالا، برایتان فراهم بوده است؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 34- میان افرادی که با آنها کار میکنید، چقدر حس همکاری دیده میشود؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 35- چقدر فرصتهای آموزشی (به منظور بهبود مهارتهای فعلی و یا کسب مهارتهای جدید) داشتهاید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 36- تا چه حد از مزایای جانبی شغلتان رضایت دارید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 37- تا چه حد پس از اینکه کاری را به خوبی انجام دادهاید، از شما به شایستگی قدردانی شده؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 38- چقدر از شرایط فیزیکی محیط کارتان (تهویه، نور، فضای مناسب و ...) راضی☼ هستید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 39- چقدر در انتخاب روش انجام شغل خود آزاد بودهاید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 40- چقدر از امنیت شغلی برخوردارید، یعنی میتوانید تا هر زمان که بخواهید در آن سازمان به کارتان ادامه دهید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 41- تا چه حد فرصت ارتقاء شغلی به سطوح بالاتر، برایتان فراهم بوده است؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 42- چقدر رابطه کاریِ شما با مدیرتان خوب است؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 43- تا چه حد از کلیه مهارتها و تواناییهایتان در ارتباط با انجام شغل خود، استفاده میکنید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 44- تا چه حد شغل شما، فرصت کافی برای رسیدگی به زندگی شخصی و خانوادگیتان باقی میگذارد؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 45- تا چه حد در محل کار خود دچار استرس و تنش میشوید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
د) در زیر ویژگیهای 4 شیوه مدیریتی متفاوت، بیان شده است. لطفاً با توجه به تعاریف، به سوالات 46 و 47 پاسخ گویید.
| 
 روش یک 
 | 
 روش دو 
 | 
 روش سه 
 | 
 روش چهار 
 | 
| 
 روشی که در آن مدیر معمولا سریع تصمیم میگیرد و تصمیمات را روشن و موکد به اطلاع زیردستانش میرساند. این مدیر از زیردستانش انتظار دارد که این تصمیمات را با وفاداری و بدون اشکالتراشی اجرا کنند. 
 | 
 روشی که در آن مدیر معمولا سریع تصمیم میگیرد. قبل از اجرای تصمیمات سعی میکند آنها را به طور کامل برای زیردستانش توضیح داده و دلایل اتخاذ تصمیم را به آنها بگوید و به سوالاتی که ممکن است از جانب آنها مطرح شود، پاسخ مناسب دهد. 
 | 
 روشی که در آن مدیر معمولا قبل از اتخاذ تصمیم با زیردستان خود مشورت میکند، به اظهارنظرهای آنها توجه مینماید و پس از تصمیمگیری، آن را به اطلاعشان میرساند. او بدون توجه به اینکه تصمیمش با نظریات زیردستان موافق باشد یا خیر، از آنها انتظار همکاری بی قید و شرط دارد 
 | 
 روشی که در آن مدیر معمولا به هنگام تصمیمات مهم، جلسهای را با زیردستانش ترتیب میدهد. او ابتدا مساله را مطرح نموده و از گروه میخواهد به بحث بپردازند و سپس نظر اکثریت را به عنوان تصمیم نهایی میپذیرد. 
 | 
 46- شما کدام یک از روشهای زیر را ترجیح میدهید؟ 
 روش یک ☼ روش دو ☼ روش سه ☼ روش چهار ☼ 
 47- کدام روش ویژگیهای مدیریت فعلی در سازمانتان را بیان میکند؟ 
 روش یک ☼ روش دو ☼ روش سه ☼ روش چهار ☼
ه) لطفاً به سوالات زیر پاسخ دهید: 
 48- فکر میکنید تا چند سال دیگر به کار در سازمان خود ادامه خواهید داد؟ 
 کمتر از یک سال ☼ یک تا دوسال☼ 2 تا 5 سال ☼ بیش از 5 ولی قبل از بازنشستگی☼ تا بازنشستنگی ☼ 
 49- فکر میکنید اگر کارمندی در سازمان شما از مسائلی مانند افزایش حقوق ناعادلانه به مدیران بالاتر شکایت کند، بعدها برای اینکار توبیخ خواهد شد؟ 
 مطمئنا بله ☼ احتمالا بله ☼ احتمالا خیر☼ خیر ☼ 
 50- چقدر مدیرتان به شما در جهت پیشرفت کارهایتان کمک میکند؟ 
 همیشه ☼ معمولا ☼ گاهی ☼ ندرتا ☼ هرگز ☼ 
 51- به طور کلی و با توجه به همه عوامل، در حال حاضر میزان رضایت شما از سازمانی که در آن کار میکنید چقدر است؟ 
 کاملاراضی☼ بسیار راضی☼ راضی☼ ناراضی☼ نه راضی ، نه ناراضی☼ بسیار ناراضی☼ کاملا ناراضی☼ 
 52- اگر فرصت ارتقاء مدیریتی و همزمان با آن فرصت ارتقاء تخصصی را داشته باشید و مزایای مادّیِ هر دو یکسان باشد، کدام یک را ترجیح میدهید؟ 
 به شدت موقعیت مدیریتی ☼ تا حدودی موقعیت مدیریتی ☼ برایم فرقی ندارد ☼ تا حدودی موقعیت تخصصی☼ به شدت موقعیت تخصصی ☼ 
 53- در مورد کار کردن در سازمانی که متعلق به کشور دیگری است، چه احساسی دارید؟ 
 احساس خوبی دارم ☼ برایم فرقی ندارد☼ ترجیح میدهم در سازمان خودم کار کنم ☼ 
 54- اگر از شغل فعلی خود استعفاء دهید، فکر میکنید بتوانید شغل دیگری در حد شغل قبلی و با همان درآمد بیابید؟ 
 بله قطعا ☼ بله احتمالا☼ احتمالا ☼ احتمالا خیر☼ قطعا خیر☼ 
 55- چقدر مدیرتان براجرای قوانین پافشاری میکند؟ 
 همیشه ☼ معمولا ☼ گاهی ☼ به ندرت ☼ هیچوقت ☼ 
 56- در مورد کار کردن با مدیری که از کشور دیگری غیر از کشور شماست، چه احساسی دارید؟ 
 ترجیح می دهم با مدیر هم وطنم کار کنم☼ 
 ملیت مدیر برایم فرقی ندارد☼ 
 ترجیح می دهم با مدیری که هم وطنم نیست کار کنم☼
و) تا چه حد با جملات زیر موافق هستید؟ 
 57- اغلب مردم قابل اعتمادند. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 58- یک مدیر میتواند بدون پاسخ دادنِ دقیق به سوالات زیردستانش، همچنان مدیر خوبی باشد. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 59- در یک ساختار سازمانی تحت هیچ شرایطی، یک نفر نباید دو رئیس داشته باشد. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 60- وقتی افراد در کاری شکست میخورند، اغلب نتیجه اشتباه خودشان بوده است. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 61- معمولا ☼ بهترین مدیران، افراد با سابقه در سازمان هستند. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 62- برخی ویژگیها در فرد وجود دارد که بیشتر از فداکاری و وفاداری قابل تحسین است. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 63- اکثرکارکنان ذاتاً از کار فراری هستند و تا آنجایی که بتوانند از زیر کار در میروند. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 64- اکثر کارکنان تمایل دارند در راستای رسیدنِ سازمان به هدف، همکاری داشته باشند. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 65- برای پیشرفت شغلی، معمولا ☼ آشنایی با افراد بانفوذ از تواناییهای فردی مهمتر است. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 66- به طور کلی سازمانها خط مشی و روشهای خود را زیاد ☼ تغییر میدهند. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 67- سازمان بزرگ نسبت به سازمان کوچک، محلی مناسبتر و مطلوبتر برای کارکنان است. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 68- کارکنان نباید از مدیر تقاضای افزایش حقوق کنند، حتی اگر احساس کنند استحقاقش را دارند. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 69- زندگی شخصی کارکنان مستقیماً به سازمانشان مربوط است. 
 خیلی موافقم☼ موافقم☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼
ز) موارد زیر معمولا ☼ چقدر در سازمان شما رخ میدهد؟ 
 70- کارکنان از ابراز نارضایتی به مدیرشان میترسند. 
 همیشه ☼ غالباً ☼ گاهی اوقات ☼ به ندرت☼ اصلا ☼ 
 71- وظایف و مسئولیتها نامشخص و مبهم است. 
 همیشه ☼ غالباً ☼ گاهی اوقات☼ به ندرت ☼ اصلا ☼ 
 72- بالادستان خود را درگیر مسئولیتهایی میکنند که به زیردستان مربوط است. 
 همیشه ☼ غالباً ☼ گاهی اوقات ☼ به ندرت☼ اصلا ☼ 
 73- برخی همکاران به بعضی دیگر به دیده تحقیر مینگرند و یا به آنها بیاحترامی میکنند. 
 همیشه ☼ غالباً ☼ گاهی اوقات ☼ به ندرت ☼ اصلا ☼
ح) تا چه حد با جملات زیر موافق هستید؟ 
 74- سازمان باید در مقابل سلامت و رفاه کارکنان و خانواده آنها احساس مسئولیت قابل توجهی داشته باشد. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 75- اکثر افراد معتقدند که علاقه داشتن به شغل، همان قدر اهمیت دارد که درآمد آن مهم است. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 76- رقابت میان کارکنان معمولا ☼ بیشتر مخرّب است تا سازنده. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 77- کارکنان برای مدیری که قبل از اتخاذ تصمیم نهایی نظر آنها را جویا شود، احترام قائل نیستند. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 78- کارکنان باید در تصمیماتی که مدیر میگیرد، مشارکت داشته باشند. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 79- تصمیمات فردی از تصمیمات گروهی نتیجه بهتری دارد. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 80- هر سازمان باید در حد توانش به حل مسائل اجتماعی (مانند فقر، تبعیض، آلودگی محیط زیست...) کمک کند. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 81- در یک سازمان، بهترین راه موفقیت شغلی، خدمت طولانی مدت در آن سازمان است. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 82- یک کارمند نباید مقررات سازمان را زیر پا بگذارد، حتی اگر معتقد باشد اینکار به نفع سازمان است. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 83- اکثر کارکنان ترجیح میدهند از قبول مسئولیت اجتناب کنند. آنها جاه طلبی کمی دارند و بیش از هر چیز نگران امنیت شغلیشان هستند. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 84- مدیر خوب به کارکنانش دستورالعملهای کامل و تفصیلی ارائه میکند، نه اینکه صرفاً به راهنماییهای کلی اکتفا نموده و جزئیات را به کارکنان واگذار نماید. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼ 
 85- اکثر سازمانها علاقه زیادی به رفاه کارکنانشان دارند. 
 خیلی موافقم ☼ موافقم☼ ☼ نظری ندارم ☼ مخالفم ☼ خیلی مخالفم ☼
ط) موارد زیر در زندگی شخصی شما تا چه اندازه وجود دارد؟ 
 86- تا چه حد شخصیت پایداری دارید؟ (مثلاً تصمیماتتان به ندرت تغییر کند.) 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 87- تا چه حد فرد صرفه جویی هستید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 88- چقدر در انجام کارهایتان پشتکار به خرج میدهید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
 89- چقدر به آداب و رسوم پایبند بوده و به آن احترام میگذارید؟ 
 خیلی زیاد ☼ زیاد ☼ متوسط ☼ کم ☼ اصلا ☼ 
نظر کارشناسی سایت : اطلاعات روایی و پایایی ابزار در اختیار نیست. به علاقمندان توصیه می شود با مراجعه به آدرس فوق ، ضمن تکمیل پرسشنامه ، اطلاعات کامل را جویا شوند .