افراد نیمه بالا و راست نمودار که افرادی برون گرا و مردم محور هستند و آنها را به اختصار گروه ” I ” می نامیم . I ابتدای کلمات الهام بخش( inspiring )، تاثیر گذار( influencing )، برانگیزاننده( impressive ) و علاقه مند به مردم و اجتماعی ( (interested in people
است .
اعتماد کننده
اطمینان و حسن نیت شما به دیگران موجب ایجاد جو مثبت در گروه است ولی اگر از حدی فراتر رود شما را ساده لوح می پندارند.
نافذ
شما به راحتی گروه را تحت تاثیر خود قرار داده و مشاور خوبی برای شان هستید و موجب تحرک شان می شوید. ولی بهتر است، تا پایان فرایند با گروه همراه باشید.
محبوب
شما به راحتی از سوی گروه به عنوان فردی خوش مشرب و دوست داشتنی پذیرفته می شوید ولی افراط در این ویژگی و راضی نگه داشتن همه ، شما را از اهداف تان دور می کند.
معاشرتی
شما به دنبال برقراری ارتباط و تعامل دوستانه با گروه بوده و به خوبی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهید ولی در مواقع اضطرار، نتایج را فدای ارتباطات می کنید.
بخشایشگر
شما سخاوتمندانه و بی توقع، وقت و انرژی خود را معطوف امور و دیگران می کنید ولی در زمانی که چند فعالیت متفاوت انجام می دهید کارهای تان، بی نتیجه باقی می ماند.
با متانت
شما در مواجهه با رویدادها و افراد، آرام و با وقار بوده و تکانشی رفتار نمی کنید ولی افراط در این ویژگی اعتبار شما را تحت تاثیر قرار دهد.
دلربا
شما با هوش هیجانی سرشار خود به راحتی قادر به جلب توجه دیگران و نفوذ بر آن ها می باشید. ولی از فریبندگی و جذابیت خود جهت سوء استفاده از دیگران بهره نگیرید.
دسته بندی: سخنوران
تخصص در: ارتباطات
استعداد ذاتی در: داشتن آرمانهای بزرگ
اولویتها: مردم و ارتباطات
انگیزه گرفتن از: اعتبار اجتماعی، دیده شدن، روابط، فعالیتهای گروهی، تفریح کردن
نیاز به: شناخت و ارتباطات
ذهنیت: اصالت
اهداف: دوستی و شادی، اعتبار اجتماعی، شهرت
در ظاهر: ترغیب کننده و پر شور و شوق
توقع از دیگران: پر شور و اشتیاق بودن
نوع قدم برداشتن: سریع و نرم
نگرش به کار: کار باید مفرح و سرگرم کننده باشد، بعدا هم می شود کار را انجام داد
شیوه کار و بازی: قابل انطباق
بهترین سمت در کار: هماهنگ کردن امور مختلف
ترس از: طرد اجتماعی، از دست دادن تاثیر گذاری
بیزار از: مقررات
احساسات: خوش بینی
ارزش قائل شدن برای: آماده سازی و مشاوره، آزادی بیان و روابط آزادانه
نقطه قوت: مبتکر و خلاق
نقاط ضعف: نداشتن نظم و ترتیب و برنامه، بدون فکر عمل کردن، غلبه احساس بر منطق، نداشتن پشتکار، اعتماد به همه
افراد با بُعد رفتاری I باعث ثبات و تقویت اجتماعی تیم می شوند، ولی تا زمانی که مهارت تخصصی لازم را کسب نکنند نمی توانند نقشی در تیم داشته باشند. برای داشتن یک تیم موثر، اعضای آن باید حس انسجام و یکپارچگی را داشته باشند و این حس را اغلب می توان با گنجاندن یک یا دو فرد با بُعد I در تیم به دست آورد.
این افراد با استفاده از توانایی ارتباطی خود می توانند در نقش نماینده یا سخنگوی تیم مفید باشند. آنها می توانند یافته ها و ایده های تیم را به خوبی به دیگران ارائه نمایند.
این افراد تمایل دارند از طریق نفوذ بر دیگران و متقاعد کردن آنان بر محیط اطراف خود اثر بگذارند. افرادی اجتماعی و شادند که دوست دارند در کنار دیگران باشند و از اینکه در مرکز توجه باشند ترسی ندارند.
متقاعد کننده و خوش بین هستند و نکات مثبت دیگران را می بینند. معمولا نیمه پر لیوان را می بینند. شور و انرژی زیادی دارند، خوش صحبت و احساساتی هستند و بدون فکر و برنامه ریزی قبلی دست به عمل می زنند.
این افراد به طور طبیعی به دیگران اعتماد می کند، آنان را می پذیرند و دوست دارند و از بودن در کنار دیگران لذت می برند. از صحبت کردن لذت می برند و در هنگام صحبت از حرکات دست و صورت زیاد استفاده می کنند. ممکن است احساساتی و هیجان زده شوند و در برقراری ارتباط عالی هستند.
از حذف شدن بیزارند و بهترین عملکرد خود را در کنار دیگران و کار کردن در تیم و در مشاغلی مانند بازاریابی و فروش دارند.
برای برقراری ارتباط با این افراد:
افراد I زبان بدن صمیمانه ای دارند. حرکات بدنشان زیاد است و در هنگام صحبت کردن از حرکات دست و صورت زیاد استفاده می کنند. پر شور و شوق و گشاده رو هستند. با شما دست می دهند، در هنگام دست دادن لبخند می زنند و احتمالا خود را معرفی می کنند. آنان تمایل به صحبت و گپ زدن و شوخی کردن دارند، به سایر افراد در محیط نگاه می کنند و رفتار دوستانه و صمیمانه ایشان مشهود است. مردم محورند و تمرکزشان بر روی ارتباطات انسانی بوده و به ارتباطات اهمیت زیادی می دهند.
فرد I باید انرژی بیشتری مصرف کند برای:
بازاریاب I تمایل دارد که از یک ایده فروش جدید به سراغ ایده جدید دیگر برود. همیشه به دنبال ایده بزرگ بعدی است که باعث رونق یک شبه کسب و کارش شود. او باید بداند که برای اینکه بازاریابی به سرانجام برسد، باید بخشی از یک برنامه پیوسته باشد که نیاز به زمان برای رسیدن به نتیجه و نیاز به تحلیل برای سنجش میزان کارایی دارد.
مشتری I سریع و پرحرف و خونگرم است. مشابه مشتری D سریع خرید می کند، البته عجله ای برای خرید ندارد و مایل است با شما گپ و گفتگو داشته باشد. او به ارتباطات اهمیت زیادی می دهد و حتی ممکن است پروسه خرید از شما را به عنوان فرصتی برای گسترش روابط اجتماعی خود تلقی کند. زمان برای او اهمیتی ندارد و اگر حوصله صحبتها و پرسشهایش را نداشته باشید و از کوره در بروید، او را از دست خواهید داد.
خریدهایش احساسی است و اگر از چیزی خوششان بیاید، می خرد. در قید و بند قیمت و نکات ریز فنی محصول و خدمات شما نیست. مشتریان I نیز مشابه مشتریان D علاقه ای به جزئیات محصول یا خدمات شما ندارند و جزئیات زیادی آنان را گیج می کند.
اگر تبلیغات متقاعد کننده ای داشته باشید، مشتری I پیام شما را دریافت خواهد کرد. او به دنبال امتحان چیزهای جدید است و تمایل دارد که در مورد محصول و خدمات شما بیشتر بداند.
برای جلب مشتری I نیاز به رضایتنامه ها و بازخوردهایی از سایر مشتریان که از خرید خود راضی بوده اند، دارید. او سریعا تصمیم به خرید می گیرد و تا زمانی که محصول یا سرویس خریداری شده به درستی تحویل داده شود، با شما همکاری می نماید.
زبان بدنتان باز و خیلی صمیمی باشد و رفتار خشک و رسمی نداشته باشید.
بدون خنده و انرژی مثبت به سمت وی نروید. به سلام گرم وی پاسخ مثبت دهید و گرم و صمیمی با او دست دهید. خنده را فراموش نکنید.
مستقیم به سراغ توضیحات فنی محصول یا خدماتتان نروید. قبل از توضیحات فنی، ارتباطی صمیمی و دوستانه برقرار کنید و اظهار ارادت کنید.